Protokol o udelení cien – Tlmačské činohranie 2010

Festivalový spravodaj: [wpdm_package id=’276′]

Názov: Tlmačské činohranie 2010
Termín:  11. – 13. júna 2010
Miesto konania: Tlmače
Organizátor:  Mestské kultúrne stredisko
Spoluorganizátori: Národné osvetové centrum Piešťany, Rada pre neprofesionálne divadlo na Slovensku, Mesto Tlmače
Odborná porota:
Predsedníčka: MgA. Viktória Janoušková
Členovia: Mgr. art. Miklos Forgács, Mgr. art. Pavel Graus , Mgr. art. Vladislava Fekete, ArtD.
Tajomníčka: Mgr.art. Iveta Ditte Jurčová

Záverečné hod13tenie

súťažnej divadelnej prehliadky neprofesionálneho divadla

Tlmačské činohranie 2010

Organizátori prehliadky na základe návrhu členov odbornej poroty udelili diplomy za účasť:

– Divadlu DISK Trnava
– Divadlu G. F. BELOPOTOCKÉHO Liptovský Mikuláš
Divadlu HĽADANIE Tlmače
– DS HOMO FUGE Púchov
– CELKOM MALÉMU DIVADLU Žemberovce
– Divadlu COMMEDIA Poprad
– Divadlu PICTUS Rimavská Sobota

a  ocenenia:

– Divadlu DISK Trnavašpeciálna cena za autorské herectvo v inscenácii

– Martinovi Kabátovi z Divadla HĽADANIE Tlmače za  stvárnenie postavy Ellinga v inscenácii Chvála bláznovstva alebo Elling a Kjell Bjarn

– Jozefovi Krčmárovi z Divadla HĽADANIE Tlmače za  stvárnenie postavy Kjell Bjerneho v inscenácii Chvála bláznovstva alebo Elling a Kjell Bjarne

– Vladovi Benkovi z Divadla COMMEDIA Poprad za postavu Jozefa v inscenácii Jozef a Mária

– Veronike Žoldákovej z Divadla COMMEDIA Poprad za postavu Márie v inscenácii Jozef a Mária

Odborná porota na základe výsledkov hodnotenia prezentácie súborov a videných inscenácií odporúča programovej rade Scénickej žatvy na zaradenie do programu Scénickej žatvy  2010 tieto súbory a inscenácie:

– Divadlo Hľadanie Tlmače s inscenáciou  Chvála bláznovstva alebo Elling a Kjell Bjarne

– Divadlo Commedia Pporad s inscenáciou Jozef  a Mária

Záverečné hodnotenie poroty

Prvým poznatkom je skúsenosť, keď súbor inšpirujú pripomienky poroty spôsobom, ako sme to zažili pri predstavení tlmačskej Chvály bláznovstva. Ak tvorcovia takto s otvorenu dušou načúvajú postrehom a následne sú ochotní ešte aj hľadať nový tvar inscenácie, značne povzbudiť dušu porotcu.. Ďakujeme za tento zážitok.

Druhým poznatkom je tendencia, ktorú som vypozorovala počas krajských prehliadok i tejto celoštátnej – a to je častýé objavovanie sa „dojímavosti“, a to ako vo výbere tém, aj v spôsobe kreovania postáv.  Vo väčšine prípadov ide o tému sily krehkosti, či sily slabých, kontrastu s ktorým dramatika rada pracuje. Rada by som by som len pripomenula, že v tejto dobe chaosu, či znejasňovania tradičných hodnôt chápem potrebu vytýčiť čosi pozitívne. No možno by som odporučila sa zamyslieť, aký je široký diapazon POZITÍVNEHO!…

No, a do tretice. Viem, že je ťažké, ak nemáte vo svojom „súbore a okolí“ dramatika, či autorsky založeného divadelníka, aby ste vôbec začali uvažovať o hľadaní tém na spracovanie vo svojom okolí. Napriek tomu sa však oplatí zahĺbiť do pamätí a rozprávaní ľudí, do historických dokumentov , do celého toho, čomu sa hovorí lokálne dejiny a oral history. Ak už aj nie preto, že by sa vám podarilo hneď napísať text a rozprávať o týchto témach na javisku, tak určite preto, že táto skúsenosť určite ovplyvní vaše hľadanie a výber hotových hier a rozšíri to témy, ktoré vo vás čakajú na analýzu. A ktovie, tieto materiály vám možno samy vnuknú riešenie, alebo ponúknu i človeka na spoluprácu. Alebo to jednoducho len rozšíri vaše ľudské témy. Aj to je veľa.

Ďakujem vám za tento tiahly trojdňový dialóg, prebiehal skutočne korektne a tým nám, a dúfame i vám, priniesol radosť. A niektorým aj ceny, pravda J…!

Viktória Janoušková