XV. ročník (6. – 8. máj 2006)
Členovia odbornej poroty:
PhDr. Oleg Dlouhý, teatrológ
Miroslav Dacho, študent VŠMU
Eduard Stanovský, režisér
Mgr. Juliana Benová, metodicka NOC Bratislava
Vladimír Sadílek , režisér
Účastníci festivalu:
Hodnotenia poroty a postrehy divákov:
DS TIK-TAK-SIEŤKA Tesárske Mlyňany – „Rebelové“
Réžia: Maroš Džurban
Čo na to odborná porota – Eduard Stanovský
Názory anonymnej laickej poroty (ALP)
1. člen ALP – Sadílek1. * * * 2. člen ALP – Lily * * 3. člen ALP – Bubo * | ***** naj sam super **** výborné *** dobré ** vydržali sme * prežili sme |
Ako to zapôsobilo na diváka :– bolo to zaujímavé
– bolo to super, zaujal nás najmä spev a tanec
– sme spokojné, len škoda, že to malo smutný koniec
– ja som videla asi 15 x filmovú verziu, preto ma to miestami aj nudilo, ale na to, že sú mladí, to pekne divadelne spracovali
CELKOM MALÉ DIVADLO Levice – „Druhá smrť Jany z Arcu“
Réžia: Eduard Šebian
Čo na to odborná porota – Oleg Dlouhý
Názory anonymnej laickej poroty (ALP)
1. člen ALP – Sadílek1 * * * * 2. člen ALP – Lily * * * * 3. člen ALP – Bubo * * * * * | ***** naj sam super **** výborné *** dobré ** vydržali sme * prežili sme |
Ako to zapôsobilo na diváka :
– výnimocní ludia, skvelí herci
– efektný záver – ohen na javisku
– neviem sa vyjadrit, nenechalo to vo mne hlbší dojem, videla som už lepšie vystúpenia
– nemám co dodat, bolo to perfektné, velmi pekné repliky
– Edo Šebian bol ako boh fantastický
– vynikajúce predstavenie, u Celkom malého divadla sme zvyknutí na kvalitu. Prvýkrát som videl hrat aj pána režiséra, pácila sa mi jeho bezpohlavnost, (pozdravujem jeho zuby). Nadchlo ma vlastenectvo Jany. Zase ma raz nesklamal perfektný Peto Meszároš.
– je nám lúto, ale videli sme len posledných 10 minút, kvôli zmene, o ktorej sme nevedeli
DS „HĽADANIE“ Tlmače – „Portugália“
Réžia: Alena Senešiová
Odborná spolupráca: Ivan Hansman Jesenský a.h.
Čo na to odborná porota – Miro Dacho
Tlmačský súbor správne vycítil, že hra môže vynikajúco rezonovať aj u jeho divákov. Tvorcovia pochopili text a jeho poetiku a nepochybne sa snažili zobraziť autentickú atmosféru krčmy a jej štamgastov. Do značnej miery sa im to podarilo. Škoda len, že kvôli značným škrtom nevykreslili detailnejšie smutno-smiešne príbehy jednotlivých postáv. Pozornosť upriamili na trojuholník: Stužka, Kubo z Pešti (Juraj Hruška) a miestny „maco“ Repa (Martin Kabát), ktorý vytvoril plnokrvnú postavu. Účinkujúci zdôraznili predovšetkým komické prvky svojich postáv, avšak už rozpačitejšie a presvedčivo budovali vážne či tragické situácie, čo oslabilo výsledný efekt a výpoveď predstavenia. Hoci sa to výraznejšie podarilo dopovedať záverečnou režijnou bodkou – naplnenie snov sa nekonalo, Stužka ostala opustená ticho sedieť ako na začiatku predstavenia. Nenašla svoju Portugáliu.
Názory anonymnej laickej poroty (ALP)
1. člen ALP – Sadílek 1 * * 2. člen ALP – Lily * * * * * 3. člen ALP – Bubo * * | ***** naj sam super **** výborné *** dobré ** vydržali sme * prežili sme |
Ako to zapôsobilo na diváka :
– veľmi sa mi to páčilo, bolo to skvelé.
– výborné, výborné. Mám dojem, že veľa ľudí sa v tých postavách našlo. Najviac ma mrzí, že som tam nebol s nimi.
– Myslím si, že to bolo veľmi dobré predstavenie, len možno trošku zdĺhavé. Protagonisti spracovali aktuálnu tému, medziľudské vzťahy a to, že veľa ľudí rieši problémy alkoholom. To sa inscenátorom podarilo dobre vystihnúť.
DS „EŠTESMESANEDOHODLI“ Nitra – „CINTET – ŠÚDIA N 15″
réžia: Kamila Ševellová
Čo na to odborná porota – Vlado Sadílek
zážitok hodit
pár zrniecok
pravdy do
klobúka
Zatriast a dlho
cakat a
potom hodit zrnko
smútku a
znovu cakat.
A znovu hodit
zrnko múdrosti
a cakat…a tak
nejak preletí celý nás život.
Názory anonymnej laickej poroty (ALP)
1. člen ALP – Rámik * * * 2. člen ALP – Okienico * * * 3. člen ALP – Tammi * * * | ***** naj sam super **** výborné *** dobré ** vydržali sme * prežili sme |
Ako to zapôsobilo na diváka :
-na to, že išlo o mladý herecký kolektív, bolo to zvládnuté
-bolo to nádherné, ale z vlastnej skúsenosti viem, že takéto predstavenia robia literárno-dramatické krúžky ZUŠ
-je to zaujímavé
-ja som to nepochopila, co tým chceli povedat, asi to bolo abstraktné zmýšlanie neviem čoho
DS ZMOK Zlaté Moravce – „Mastný hrniec“
réžia: Peter Kereš
Čo na to odborná porota – Juliana Beňová
Ochotnícky súbor ZMOK zo Zlatých Moraviec siahol po hre jedného z najvýznamnejších slovenských dramatikov minulého storocia Júliusa Barca – Ivana, v ktorej autor zobrazuje problémy a neduhy vtedajšej spolocnosti, pranieruje karierizmus, pechorenie sa za vládou a úradmi, pokrytectvo a pretvárku a nastavuje krivé zrkadlo malomestskej spolocnosti. Hre dal príznacný názov Mastný hrniec, aby ukázal rýchlu zmenu ludských „charakterov“ súvisiacu tak s uchopením moci, ako i zmenou spolocenského postavenia jednotlivca. Svojou hrou zatal do živého – v zmenených politicko-spolocenských podmienkach vojnového Slovenského štátu sa akosi rýchlo dostávali k moci ludia, ktorých odbornost a skúsenost nezodpovedala získaným politickým a vládnym funkciám. A tak sa stalo, že v Slovenskom národnom divadle mala hra premiéru i derniéru zároven, lebo vtedajší minister školstva a národnej osvety sa v postave Svetozára Babíka „spoznal“ a prikázal ju okamžite stiahnut z repertoáru. Táto výsostne dobovo aktuálna hra sa aj neskôr objavila na javiskách mnohých slovenských divadiel, pricom jej inscenátori text vždy aktualizovali a prispôsobili súdobým spolocenským pomerom, aby divákom tlmocili svoj pohlad na problémy spolocnosti.
Dnes, v zmenenej spolocensko-politickej situácii sa opät ponúka možnost aktualizácie, ci prinajmenšom vlastnej (z pohladu tvorcov) interpretácie Barcovho Mastného hrnca. Možnost zamerat sa na dnešný svet, ludí okolo nás, problémy malých miest a rodín a transformovat tému pretvárky a pokrytectva súcasnému divákovi. Pridat do hrnca aj „inej“ masti a uvarit typický slovenský prívarok, v ktorom sa možno nejaký minister znova nájde a predstavenie „zakáže“… Aspon by sa opät zacalo o ochotníckom divadle hovorit viac a na širších platformách. A možno aj tí, ktorí z úradníckych postov o amatérskom divadle, v istom zmysle slova, rozhodujú, by snád pochopili, že takéto divadlo robit treba!!!, ale musí mat aj podporu „vrchnosti“.
Žial, súbor zo Zlatých Moraviec krivé zrkadlo spolocnosti nenastavil a nepodarilo sa mu diváka „vyprovokovat“ k reakciám, ci nejakým protestom. Ich interpretácia Mastného hrnca sa diváka nedotýkala, nezasiahla ho na citlivých miestach, lebo neprinášala odkazy ci posolstvá pre súcasný hodnotový systém. Základným režijným prístupom tu bola len jednoduchá ilustrácia Barcovho textu namiesto toho, aby don inscenátori vložili svoj názor a odpoved na základné inscenacné otázky – preco si tvorcovia daný text zvolili a co prostredníctvom neho divákovi ponúkajú. Mnohé dramaturgické škrty ubrali textu zrozumitelnosti a vysvetleniu motivácie konania postáv (napr. marginalizovanie páru mladých) a jednotlivé postavy sa stávali plochými a príliš jednoznacnými. Inscenátori uviazli aj na elementárnych javiskových zákonitostiach – príchody a odchody zo scény boli nemotivované a nejednoznacné, herec nekomunikoval s partnerom na scéne, fyzické konanie bolo len duplicitou konania verbálneho a niektorí z hercov neovládali text, co sa velmi markantne premietalo do jednotlivých mizanscén. Absencia fyzického konania bola badatelná najmä vo výstupoch hlavnej hrdinky Babíkovej, ktorá väcšinu prehovorov deklamovala spoza stola (sediac), alebo opierajúc sa rukou o stolicku (stojac), cím minimalizovala možnost využitia základných javiskových výrazových prostriedkov a obmedzila sa len na gesto ruky.
Podobne však hrala aj ostatná cast súboru (s výnimkou Babíka) – mizanscény redukovali na rozhovory za stolom ci na pohovke. Predstaveniu chýbal temporytmus, ktorý by vyzdvihol významovo nosné situácie a akcentoval istú tému a mnohé režijné riešenia (dvojité zopakovanie informácie o omyle redaktora v rozhlase, „sedenie“ za stolom) zdržiavali dynamiku predstavenia, alebo ju znejasnovali. Veríme však, že nacrtnuté rezervy inscenácie sa pre súbor ZMOK nestanú bariérou v ich dalšom tvorivom procese a onedlho sa s nimi opät stretneme na divadelnom javisku, kde nám predvedú vlastnú interpretáciu nejakej témy, v ktorej využijú mnohé prednosti formujúceho sa súboru – zaujímavý kolektívny prístup k téme, svojské videnie v oblasti scénografie, prepracovanost kostýmovej zložky.
Názory anonymnej laickej poroty (ALP)
1. Člen ALP – Rámik * 2. Člen ALP – Okienico * * 3. Člen ALP – Tammi * * | ***** naj sam super **** výborné *** dobré ** vydržali sme * prežili sme |
Ako to zapôsobilo na diváka :
– zišiel by sa im mikrofón
– páčilo sa, nebolo to až také…hlavná herečka sa mýlila, ten herec bol dobrý
DS pri KS Močenok – „Ťapákovci“
réžia: Vladimír Sadílek
Čo na to odborná porota – Oleg Dlouhý
Hoci od vzniku Šulajovej dramatizácie pre potreby ochotníkov uplynulo spomínaných vari dvadsať rokov, text je ešte stále súci pre súčasné divadlo. Ak sa režisér Vladimír Sadílek pustil do úpravy, sledoval najmä aspekty svojho inscenačného kľúča. Bol si totiž vedomý celkovej skúsenostnej úrovne Močenských ochotníkov. Snažil sa, aby sa javisko zaobišlo aj bez veľkých, rozsiahlych dramaticky vyhrotených scén, ktoré by rôznorodému súboru mohli spôsobiť isté interpretačné problémy. Avšak súčasne s tým si skomplikoval život pri budovaní temporytmu predstavenia. Prílišná atomizácia príbehu totiž spôsobila, že si zmenšil priestor pre budovanie poínt jednotlivých konfliktov i konania postáv. Viaceré príchody a odchody strácali zmysel. Najmarkantnejšie je to v posledných dvoch obrazoch, kedy namiesto toho, aby bratia priniesli dokaličeného Jana v plachte, musí sa v šere „prestavať scéna“, do ktorej si Jano akoby v antiiluzívnom divadle prišiel ľahnúť. A po pár replikách sa zasa preruší situáciu a stmievačkou, aby si mohli ostatní Ťapákovci zanadávať na lekára, ktorý odporúča Paľovi operáciu. Zdá sa, že toto riešenie herca vyrušuje, berie mu priestor na kontinuálne konanie. Tým sa paradoxne strácali kontúry hlavných hrdinov, Paľa, Ili, Anče, ale aj Jana Fuzáka a ostatných a ochudobnil účin predstavenia.
Aj výtvarná zložka v snahe o efektné pôsobenie prináša isté problémy. Vysoko zavesený oblok , ktorý by bolo načim otvoriť, sa vďaka svojej konštrukcii i umiestneniu nedostáva do centra javiskového diania, čím ochudobňuje celú atmosféru i konanie jednotlivých členov rodiny. Ešte väčší problém pre mňa znamenajú bohaté šúľky kukurice a vzorne upletený veniec cesnaku. Kto tieto plodiny vypestoval? Ťapákovci nie. Vari Iľa…
Napriek všetkému však treba Močenské úsilie i Timravu prijať s pochopením a potešením, pretože dokazuje, že slovenská klasika je organickou súčasťou súčasného živého divadla.
Názory anonymnej laickej poroty (ALP)
1. Člen ALP – Rámik * * 2. Člen ALP – Okienico * * 3. Člen ALP – Tammi * * * | ***** naj sam super **** výborné *** dobré ** vydržali sme * prežili sme |
Ako to zapôsobilo na diváka :
– klasické dedinské predstavenie, neprekvapilo ma to ničím
– bolo to super, páčilo sa mi to
– páčilo sa mi
– bolo to fajn, ale Tlmačania boli lepší
– pekne prepracovaná a domyslená scéna, páčilo sa mi oddeľovanie priestoru a možno by som nezdôrazňoval každú repliku prehnanou gestikuláciou
DS „JEDNODUCHO USMIATA MAČKA V MLYNE“ Nitra
– Čierna vdova“
réžia: kolektív súboru
Čo na to odborná porota – Vlado Sadílek
Názory anonymnej laickej poroty (ALP)
1. Člen ALP – Technik * * * * 2. Člen ALP – Sloňa * * * * 3. Člen ALP – Bujdi * * * * | ***** naj sam super **** výborné *** dobré ** vydržali sme * prežili sme |
Ako to zapôsobilo na diváka :
– vyvolalo to silné emócie
– mohli by ste nám popísať váš dojem? „Nie“
– ťažké, nepochopila som, keď idem za kultúrou, očakávam, že sa zabavím
DS MLADÝCH Nové Zámky – „Čaj u pána senátora“
Ivan Stodola
réžia: Jozef Palacka
Čo na to odborná porota – ???
Toto predstavenie odborná porota nehodnotila, nakoľko bolo zaradené do programu ako nesúťažné.
Názory anonymnej laickej poroty (ALP)
1. Člen ALP – Technik * 2. Člen ALP – Sloňa * * / * * * 3. Člen ALP – Bujdi * * * | ***** naj sam super **** výborné *** dobré ** vydržali sme * prežili sme |
Ako to zapôsobilo na diváka :
– vynikajúci zážitok
– dobré zážitky
– výborné dojmy, páčilo sa nám
Záverečné vyhodnotenie a výsledky
Individuálne ceny
– VERONIKE MIHÁLIKOVEJ za postavu “dievča” v inscenácii ČINTET – ŠTÚDIA N15
– DOMINIKE ŠEBEŇOVEJ za stvárnenie postavy “Terezka” v inscenácii REBELOVÉ
– DAGMAR KRČMÁROVEJ za postavu “Stužka” v inscenácii PORTUGÁLIA
Za mužský herecký výkon:
– PATRIKOVI POLOMCOVI za postavu “šéf” v inscenácii ČINTET – ŠTÚDIA N15<
– MAREKOVI MESÁROŠOVI za postavu “Paľo” v inscenácii ŤAPÁKOVCI
– EDUARDOVI ŠEBIANOVI za postavu “Boh” v inscenácii DRUHÁ SMRŤ JANY Z ARCU
Za SCÉNOGRAFIU A KOSTÝMOVANIE:
– za precízne spracovanie historizujúcich kostýmov v inscenácii MASTNÝ HRNIEC
– za scénografiu inscenácie DRUHÁ SMRŤ JANY Z ARCU
– za dôsledné kostýmovanie inscenácie ČAJ U PÁNA SENÁTORA
Za HUDBU a SPEV:
– za hudobno-spevácku interpretáciu v inscenácii ČIERNA VODA
– EUGENOVI GNOTHOVI za hudobnú zložku inscenácie ČINTET ŠTÚDIA N15
Hlavné nominácie
Odborná porota nominuje na celoštátnu postupovú prehliadku amatérskeho činoherného divadla:
Celkom malé divadlo Levice s inscenáciou Druhá smrť Jany z Arcu
Odborná porota odporúča programovej rade na celoštátnu postupovú prehliadku amatérskeho činoherného divadla
– DS „HĽADANIE“ Tlmače s inscenáciou Portugália
– DS pri KS Močenok s inscenáciou Ťapákovci
Odborná porota nominuje a celoštátnu postupovú prehliadku amatérskeho alternatívneho divadla:
DS „Eštesmesanedohodli“ Nitra inscenáciou ČINTET-ŠTÚDIA N15
Odborná porota odporúča programovej rade
na celoštátnu postupovú prehliadku amatérskeho alternatívneho divadla
DS „Jednoducho usmiata mačka v mlyne“ Nitra s inscenáciou Čierna voda